Саопштење Савета РРА поводом изречених опомена Радио телевизији Војводина, радију Б92 и радију Четири

Савет Републичке радиодифузне агенције на седници одржаној дана 27. новембра 2013. године разматрао је извештаје Службе за надзор и анализу о неправилностима уоченим у програмским садржајима појединих емитера и донео следеће одлуке:


1. Изречена је мера ОПОМЕНЕ Радиодифузној установи Војводине „Радио телевизија Војводине“ из Новог Сада – РТВ 1.
Савет РРА је наведеном емитеру изрекао меру опомене због непрофесионалног, пристрасног и необјективног приступа аутора и водитеља емисије „Интервју Атифете Јахјага председница Косова, новинар Ласло Тот“ емитоване дана 14. септембра 2013. године.
Утврђено је да наведена емисија није реализована у складу са општим програмским стандардима у информативном програму. Аутор је противно професионалним правилима, пропустио да потпитањима реагује на очигледне неистине које је изрекла гђа Атифете Јахјага. Између осталог, навела је да на Косову Срби-повратници до сада нису имали ни један проблем или тешкоћу, да је од 1.700 несталих лица, око 500 српске националности, као и да је са Косова избегло укупно 36.000 Срба. Начело професионалности и објективности налагало је водитељу да саговорницу упозори да је како српска, тако и међународна јавност упозната са бројним инцидентима који се дешавају на Косову са циљем да застраше повратнике и спрече њихов повратак , да у званичним подацима Републике Србије и УНХЦР-а стоји да је од 1. јануара 1999. године до данас отето и нестало 1.200 лица српске националности и припадника војске и полиције, као и да је са територије Косова избегло више од 200.000 Срба. С обзиром да су лични ставови новинара током целе емисије дискриминаторно утицали на начин представљања тема, као и да се аутор није придржавао обавезе да свако становиште представи на минимално објективан начин, то су гледаоци спречени да стекену потпуну и објективну слику о догађајима и темама о којима се водио интервју. Таквим поступањем, емитер је прекршио обавезе утврђене одредбом члана 3. став 1. (начело професионализма) и члана 79. Закона о радиодифузији. Повређене су и и одредбе одељка 2. став 1. тачке 2) Објективност и 3) Непристрасност. Опште обавезујућег упутства о понашању емитера. Потпуно пристрасан и непрофесионални став током читаве емисије аутор је потврдио и одјавном реченицом: „Госпођице председнице хвала Вам на стрпљивим и детаљним одговорима који ће већ пре допринети бољем разумевању Ваших циљева као друштво и независна држава. Хвала Вам“.
Повреда је тиме тежа што се ради о носиоцу јавног радиодифузног сервиса који на основу члана 79. Закона о радиодифузији има посебну обавезу да при производњи и емитовању информативних емисија поштује принцип непристрасности и објективности.


2. Изречена је мера ОПОМЕНЕ емитеру „Радио дифузно предузеће Б92“ а.д. из Београда – Радио Б92 због тога што је у забавној емисији „Ментално разгибавање“, емитованој 4. октобра 2013. године, коришћен екстремизам и увредљив говор. Тачније, у означеној емисији емитоване су премонтиране вести са РТС-а, преузете са сајта Youtube. У оквиру тако премонтираних вести емитована је и следећа вест: „Влада Србије разрешила је на данашњој седници председника Николића који је бившем владики Василију Качавенди подводио дечаке“. Савет РРА сматра да је емитовањем таквог програмског садржаја нарушено достојанство личности и функције председника Републике Србије. Наиме, иако је „Ментално разгибавање“ емисија забавног карактера, у којој двојица аутора на шаљив начин коментаришу друштвена и политичка дешавања у Србији, у конкретном случају председник Републике Србије г. Томислав Николић доведен је у везу са извршењем тешког кривичног дела подвођења малолетних лица и омогућавања вршења полних односа, кажњивим Кривичним закоником, што се ни у ком случају не може сматрати иронијом, хумором или сатиром. Таквим поступањем, емитер је прекршио обавезе утврђене одредбом тачке 10.2. Опште обавезујућег упутства о понашању емитера (забрана екстемизма и увредљивог говора).


3. Изречена је мера ОПОМЕНЕ и емитеру Удружење грађана „Форма Плус“ из Бајине Баште – Радио Четири због непоштовања програмских услова из издате дозволе за емитовање програма. Радио Четири је радио станица цивилног сектора и том емитеру је издата дозвола ради задовољавања специфичних интереса појединих друштвених група и организација грађана. Међутим, у поступку који је претходио изрицању опомене, Савет РРА је утврдио да садржај програма емитера Радио Четири није у складу са облашћу деловања наведеног удружења грађана, чиме је прекршена одредба члана 95. став 3. Закона о радиодифузији и тачке 1.1. Опште обавезујућег упутства о понашању емитера.